Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Divendres, 3 de setembre de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
Crònica - Madrid

CiU i ERC estudien un possible govern d'unitat nacional
Madrid - Divendres, 21 de novembre de 2008 16:12

Govern d'unitat nacional catalana amb CiU, PSC, ERC i ICV. Aquesta podria ser la resposta a una retallada estatutària per part del Tribunal Constitucional i a un incompliment de l'executiu espanyol a l'hora de tirar endavant el nou sistema de finançament autonòmic. Fonts d'ERC i de CiU confirmen que s'està estudiant aquesta possibilitat i que ambdues formacions la veuen amb bons ulls. D'una banda, perquè permetria respondre als poders espanyols amb una actitud constructiva. De l'altra, perquè desactivaria la sociovergència que el president, José Montilla, està activant amb la complicitat del dirigent d'UDC, Josep Antoni Duran Lleida, i amb el suport extern del seu homòleg espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero.

 

En aquest punt, en el de la sociovergència, sorgeixen dos interrogants. El primer és si l'acostament PSC-UDC respon a la intenció de preparar una aliança a la Generalitat. En el cas dels socialistes, la resposta és que sí, sempre que aconseguissin uns resultats superiors als de CiU que els permetessin conservar la presidència. En el cas d'Unió, no hi ha resposta perquè els seus moviments són, simplement, a curt i mig termini. I tenen la intenció, exclusivament, de donar aire a Duran dins la federació però, sobretot, a Madrid. I és que al cap de files de CiU al Congrés se li està esgotant la paciència veient com l'estratègia d'Artur Mas el lliga de mans i peus i no pot teixir aliances al parlament espanyol.

 

Pel que fa a Rodríguez Zapatero, ell sí que estaria encantat amb la sociovergència. Ja va intentar impulsar-la abans que es consumés el segon tripartit. I, si bé ell no ho ha admès, molts homes forts com al ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, estarien satisfets aconseguint una aliança amb CiU a Madrid. Encara que això suposés minvar la força del PSC a Catalunya.

 

Tot això ja passava fa mesos. Però, ara, se li sumen dos factors: finançament i Estatut. El primer, la reforma del sistema autonòmic, s'està ajornant més i més. Fonts de la negociació admeten que, difícilment, hi haurà un acord aquest any. I això obligarà a Montilla a fer un gest d'autoritat.

I, en clau estatutària, per més que es maquillin els retocs al text a base de reinterpretacions, el que és clar és que no quedarà tal com està. Especialment, en apartats com el lingüístic i el de la justícia. Per tot plegat, a Zapatero li agradaria el suport de CiU. I també per aquesta conjuntura, els sectors més sobiranistes de la federació estudien un govern d'unitat amb la complicitat d'ERC i d'ICV, depenent de com surti del seu congrés. El PSC, simplement, no tindria més remei que afegir-s'hi.

PUBLICITAT


PARAULES CLAU
concentració ERC CiU



  Més Madrid  
  Més Crònica  

11 de juny de 2010
Zapatero comença a preparar la tisorada autonòmica
4 de juny de 2010
ZP vol ja la sentència sobre l’Estatut però no serà possible
28 de maig de 2010
CiU demana eleccions espanyoles anticipades: farol o full de ruta popular?
21 de maig de 2010
La crisi, una oportunitat per les infraestructures
14 de maig de 2010
L’estrella de Zapatero s’ha apagat
7 de maig de 2010
El PSOE va descuidar la renovació del TC el 2009
30 d'abril de 2010
L’endemà de la retallada de l’Estatut
23 d'abril de 2010
No importa l’Estatut, importen els temps
16 d'abril de 2010
La sentència de l’Estatut arribarà després de les eleccions
3 d'abril de 2010
Hipòtesis d'acceleració en un TC deslegitimat.


3 de setembre de 2010 Galiza
O novo curso político comeza 'con lume'
2 de setembre de 2010 País Valencià
El PSPV torna quinze anys enrere
2 de setembre de 2010 Política catalana
Montilla busca gestos efectius en el temps afegit de la legislatura
2 de setembre de 2010 Afers religiosos
El bisbe de Terrassa fa el joc a l’ABC en els seus atacs a l'església catalana (I)
2 de setembre de 2010 Euskal Herria
El PNB esfulla la flor de lotus de Zapatero
1 de setembre de 2010 Col·lectiu Joan Crexell
Els enemics de l’independentisme (II): nosaltres mateixos
1 de setembre de 2010 Pla de Lleida
Per a què serveix?
1 de setembre de 2010 Internacional
L’independentisme de Còrsega estudia el model irlandès
1 de setembre de 2010 Política catalana
Eleccions al Parlament (i 6). CiU. A la tercera, la vençuda

Amb el suport de: