Castellano  |  English  |  Galego  |  Français
Dimarts, 9 de febrer de 2010
Descarrega't l'edició en format pdf.
PUBLICITAT
Opinió - Política

Corrupció i bipartidisme
Barcelona - Dimecres, 4 de novembre de 2009 16:39

Una de les reflexions que mereixen els fets que l’anomenada Operació Pretòria ha posat al descobert és que, afortunadament, les eleccions de 2003 van suposar un trencament radical amb una forta tendència a la bipolarització que arossegava la política catalana. El creixent bipartidisme, que es va fer més visible que mai el 1999, quan entre Pujol i Maragall (comptant-hi la coalició amb Iniciativa a Barcelona) van sumar més del 75% del vot, front al 62% de 2003 o el 58% de Mas i Montilla el 2006.

A Catalunya s’hi ha consolidat des de llavors, tot i les resistències d’alguns, un sistema multipartidista. Per sort.

 I diem per sort perquè la setmana passada vam poder comprovar, amb cruesa, els riscos que hagués comportat una consolidació del bipartidisme. Per sort, el somni del paradís sociovergent ja s’esvaí i avui les crides a l’omertà estan condemnades al fracàs. La presència de més actors rellevants a la cambra catalana actua –o hauria d’actuar, si més no- com un mecanisme més de transparència i control. Coordinar cinc partits per cobrir-se les vergonyes –sobretot quan entre aquests cinc n’hi ha de llunyans respecte del poder econòmic- és molt més complicat que posar-se d’acord entre dos.

 Per això, sobta especialment que hi haja qui davant l’actual situació prescriga precisament un sistema electoral que reforce el bipartidisme. És evident que al sistema polític català li convenen reformes, que obrin les finestres dels partits i afeblisquen el poder dels aparells. És clar que cal un replantejament a fons del sistema de finançament i de la laxitud en el control de la despesa. I és urgent també la redacció d’una llei electoral pròpia. El que no és tant evident és que aquesta reforma haja d’anar en la direcció dels districtes uninominals, a la britànica ja que això ens abocaria a un bipartidisme molt més difícil de controlar i molt menys transparent. La pluralitat i el multipartidisme, doncs, són dos elements a preservar del nostre ecosistema polític. Convé estar atents o ens faran passar bou per bèstia grossa. 

PUBLICITAT



Jordi Muñoz
Politòleg
  Articles relacionats  
  De Jordi Muñoz  
  Vídeos relacionats  

2 de desembre de 2009 Opinió - Política
Les cases regionals i el 13D
27 d'octubre de 2009 Recull de premsa - Cultura
Jordi Muñoz: "Les institucions estan legitimades per intervenir en el mercat cinematogràfic"
24 d'abril de 2009 Opinió - Política
Front patriòtic
23 de desembre de 2008 Recull de premsa - Societat Civil
Jordi Muñoz: "Des del punt de vista de l'independentisme, no fer l'aposta per un sindicalisme nacional és un greu error estratègic"

No s'han trobat articles relacionats.

2 de desembre de 2009 Opinió - Política
Les cases regionals i el 13D
27 de novembre de 2009 Opinió - Política
Unitat i ambició
30 d'octubre de 2009 Opinió - Societat Civil
Putrefacció a l’oasi
14 d'octubre de 2009 Opinió - Política
Consultes, política i societat civil
7 de setembre de 2009 Opinió - Política
Els federalistes del 150.2
15 de juliol de 2009 Opinió - Política
Independentisme, autonomia i finançament
23 de juny de 2009 Opinió - Política
La CUP no hi anirà
24 d'abril de 2009 Opinió - Política
Front patriòtic
4 de desembre de 2008 Opinió - Política
La independència i les falses expectatives



PARAULES CLAU
Jordi Muñoz



  Més Política  
  Més Opinió  

8 de febrer de 2010
Esquerra i CIU no hem de signar el Pacte d'Estat d'Educació sense llengües
4 de febrer de 2010
Carretero i els estils de lideratge
3 de febrer de 2010
Superar les províncies
26 de gener de 2010
La política-ficció de CiU
26 de gener de 2010
L'escàndol dels informes a Barcelona
20 de gener de 2010
La polèmica de Vic i l'empadronament d'immigrants
18 de gener de 2010
Participació o aparador
14 de gener de 2010
Eleccions o perdre un any
12 de gener de 2010
Catalunya perd el tren
12 de gener de 2010
Qui té por del llop Laporta?


2 de febrer de 2010 Economia
Crisi econòmica + crisi amb Espanya + crisi de confiança = canvi
28 de gener de 2010 Societat Civil
Els empresaris fan ciència ficció amb la Llei del Cinema
27 de gener de 2010 Economia
L'últim territori
19 de gener de 2010 Internacional
De l’Skylab a la grip A
22 de desembre de 2009 Economia
2010 un any per guanyar el futur
21 de desembre de 2009 Societat Civil
Curses de braus i llibertat
13 de desembre de 2009 Societat Civil
Paciència i constància després del 13-D
7 de desembre de 2009 Societat Civil
El 13-D és vinculant
27 de novembre de 2009 Societat Civil
Quatre columnes, quatre barres catalanes

Amb el suport de: