Ser independentista no és cap pecat, d'Hilari Raguer, historiador i monjo de Montserrat, és un llibret de lectura didàctica. Recomanable per regalar en la Diada Nacional de Catalunya d'enguany.
El sobiranisme català s'ha de carregar de raons, també les de caràcter eclesial. El text porta per sotstítol L'Església i el nacionalisme català. El llibre va publicar-se el novembre del 2012, ha tingut gran èxit editorial i és plenament vigent. Està redactat de forma documentada, serena i desenfadada. Aquestes característiques contrasten amb el to agre de l'ofensiva unionista que, des d'alguns mitjans econòmics i de comunicació d'Espanya i de la pròpia Catalunya, volen desqualificar la legitima opció del sobiranisme català.
També és oportú recordar, en aquest 11S, Al servei del nostre poble, pastoral de l'episcopat català (2011). En la línia sustentada per Raguer, la pastoral afirma: "Com a pastors de l'Església, no ens correspon a nosaltres optar per una determinada proposta a aquests reptes nous, però defensem la legitimitat moral de totes les opcions polítiques que es basin en el respecte de la dignitat inalienable de les persones i dels pobles i que cerquin amb paciència la pau i la justícia. I encoratgem el camí del diàleg i l'entesa entre totes les parts interessades a fi d'assolir solucions justes i estables, que fomentin la solidaritat i la fraternitat".
Un sobiranista català, catòlic o no, sosté que cal parlar de relació cordial i no de ruptura traumàtica. Propugna una relació lliure i solidària entre la Catalunya sobirana i totes les altres nacions sobiranes del món, inclosa Espanya. La relació entre Catalunya i Espanya ha de basar-se en les sobiranies entre ambdues nacions,i no en la dependència.