Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 4 de de maig del 2010 | 13:45
Crònica · Economia

El fruit de l'Estatut: una vaga de maquinistes de Renfe que volen aparcar de franc

Més de tres anys de l'aprovació de l'Estatut i ningú no ha notat canvis substancials, ni insubstancials, en la seva vida quotidiana. El text no s'ha desenvolupat, i no pas perquè estigui embargat pel TC, sinó perquè les famoses comissions bilaterals Estat-Generalitat per a desenvolupar els articles no deuen haver tingut temps de debatre. Com el Constitucional, que tampoc no ha tingut temps de posar-se d'acord. Bé, els ciutadans de Catalunya sí que han notat un petit canvi en les seves vides: Renfe funciona igual de malament, però a més, ja no poden fotre-li la culpa a Madrid, sinó que han de carregat tintes contra la Generalitat, que és qui, sobre el paper, gestiona el servei de Rodalies. Sobre el paper, perquè a la pràctica, els funcionaris segueixen tenint ADN madrileny, i les vies i els combois són també propietat de la metròpoli. O sigui, que amb el nou -ja vell- Estatut, el caos de Renfe és culpa dels catalans, i els seus funcionaris, educats en la doctrina de la queixa constant i el centralisme ranci, han decidit una vegada més posar pals a les rodes.

Durant aquesta setmana, el sindicat espanyol de maquinistes i ajudants ferroviaris (SEMAF) ha convocat tres dies de vaga de 24 hores, dilluns, dimecres i divendres a l'estació de Sants de Barcelona. El motiu no és el reclam a Madrid de més inversions en infraestructures al a xarxa de trens catalans, ni el reclam del traspàs de la gestió de les vies per poder millorar-les. Tampoc no bramen perquè Madrid solucioni alguns colls d'ampolla que converteixen el viatge en Renfe en un calvari en determinats punts de Catalunya. Reclamen 50 places al pàrquing subterrani de l'estació de Sants, tot i les 29 places que Renfe ja els ha disposat al pàrquing situat a la part superior de l'estació. El motiu de la vaga potser és digne i vital per a la prestació d'un servei públic com és encara el de ferrocarril, a l'espera que es liberalitzi el sector. O potser no ho és, de digne, tenint en compte que l'atur a Catalunya arriba al 18%, que mai els treballadors de Renfe han fet una vaga per denunciar l'abandonament de les infraestructures a Catalunya, ni tampoc mai havien fet una vaga per reclamar que la Generalitat pugui gestionar tot el servei en condicions, i no només els horaris i poca cosa més.

Potser els maquinistes de Renfe demanen a crits la privatització del servei? En aquest cas, potser tindran una plaça de pàrquing de franc a l'Estació de Sants, però en contrapartida hauran de canviar el xip i convertir-se en treballadors comuns i perdran privilegis que dóna el funcionariat, com ara molestar els dos milions de ciutadans de l'Àrea Metropolitana durant una setmana només per poder arribar a la feina còmodament, i gratuïtament, en cotxe.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat