Indica publicitat
Dijous, 9 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 14 de d'abril del 2009 | 14:37
Crònica · Economia

L'Estatut es desplega: aviat Catalunya podrà canviar els horaris dels trens

El 3 de juliol del 2007, Zapatero anunciava solemnement al Congrés espanyol que el seu executiu procediria a traspassar les competències de gestió del servei de Rodalies de Renfe a la Generalitat, tal com estableix l'Estatut que va aprovar aquesta cambra previ retall del PSOE amb el vist-i-plau dels partits catalans excepte ERC.


Ara, més de vint mesos després, i amb la ministra Magdalena Álvarez a casa seva, el nou titular de Foment, José Blanco, promet que "en uns mesos" es produirà el traspàs definitiu. Tot plegat, segons Blanco, s'ha retardat perquè entre la Generalitat i l'executiu espanyol hi ha alguns punts de desacord, "totalment salvables".

Els esculls deuen ser realment irrellevants, perquè la major competència que tindrà el govern català serà fixar els horaris de pas dels trens. De l'equip de tècnics del conseller Joaquim Nadal podria dependre que un tren de Renfe passi a les 19.00 per l'estació de Plaça Catalunya en direcció a Molins de Rei en comptes de fer-ho a les 19.05 com ho fa ara. Però si les vies per on ha de passar el tren o les estacions estan en condicions deplorables, que ningú no demani explicacions a Catalunya, perquè la infraestructura seguirà sent propietat de l'Estat i gestionada per Adif.

Per tant, els usuaris catalans només podran protestar a la plaça de Sant Jaume si el tren que passava a les 19.05 els va millor que si passa a les 19.00, però no si hi ha problemes amb la catenària i els trens pateixen retards, si les màquines expenedores de Sants no funcionen, o si les estacions estan en mal estat. I si el preu del bitllet els sembla abusiu en relació a la qualitat del servei, també hauran d'anar a protestar a Madrid.

El problema, però, és que no queda clar que els ciutadans siguin conscients de tot això. Si interpreten que Zapatero ha traspassat les Rodalies a Catalunya, com diu José Blanco, qui els explica que la seva potestat es limita a jugar amb els horaris i no pas a modernitzar les vies que dia sí dia no provoquen retards? El conseller Nadal assegura que el traspàs està "força madur" i que hi ha "un principi d'acord en algunes qüestions pendents", que es poden arranjar parlant i negociant a fons. "Després començarà una feina en profunditat per concretar el model i la forma del traspàs, punt a punt, tema a tema, sabent que aquest és el traspàs més complex i el més important que es farà aquesta legislatura", explica el conseller.

Caldrà veure què en surt de la reunió que aquesta setmana mantindran a Barcelona Nadal i Blanco. De reunions sobre traspassos se n'han fet desenes. I el resultat ha estat en la majoria de les ocasions nul.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat