Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dilluns, 27 de d'octubre del 2008 | 16:34
Crònica · Territori

Óssos al Pirineu

L'atac el passat dijous d'un ós a un caçador de la Vall d'Aran, el primer que es produeix des de la reintroducció de l'ós al Pirineu, ha ressuscitat l'etern debat entre els defensors de la recuperació de l'espècie i els que s'hi oposen per considerar-la perillosa. Repassant algunes dades significatives en relació a la presència d'ós al Pirineu català observem que l'ós bru autòcton ha habitat l'Alt Pirineu de forma natural fins a la dècada dels anys 80, tot i que algunes informacions defensen que se n'hi van poder veure fins ben bé el 1992.

Amb l'objectiu de recuperar-ne l'espècie, el 1996 la Generalitat, en col·laboració amb el Govern francès, va iniciar la reintroducció d'óssos eslovens al Pirineu, i durant els últims dotze anys l'ós ha conviscut en aquesta zona sense atacar a cap persona. Al Pirineu d'Aragó i Navarra, on l'ós mai hi ha desaparegut, no té cap constància d'atacs a persones. Si encara viatgem més a l'oest, concretament a la Serralada Cantàbrica, s'hi troben 150 óssos que conviuen perfectament amb els habitants d'aquell territori. Totes les dades constaten, doncs, que la conservació de l'ós i la caça ben gestionada són perfectament compatibles.

  Els principals especialistes coneixedors d'aquesta espècie a l'Estat espanyol, membres de l'entitat Depana, expliquen que el comportament de l'ossa que dijous va agredir a una persona respon al d'un animal que, amb motiu d'una batuda, dels crits de les persones, i dels trets, se sent espantat i acorralat i n'intenta fugir. Però aquesta reacció no una agressió deliberada. Per això té raó Francesc Baltasar, Conseller de Medi Ambient i Habitatge, quan titlla la mossegada de l'ossa com d'un fet aïllat que no ha de fer qüestionar la reintroducció d'una espècie amenaçada d'extinció, sinó més aviat constata la necessitat d'afinar mesures que garanteixin la seguretat a la zona.En l'actualitat, segons les dades de Medi Ambient, s'estima que al Pirineu hi viu una població d'uns 20 óssos, dels quals cinc viuen als voltants de la Vall d'Aran, Pallars Sobirà, Alta Ribagorça i Pallars Jussà. Una altra entitat defensora de la reintroducció, Ecologistes en Acció de Catalunya, reclama en aquest context una major participació i informació cap a la població pirinenca sobre com actuar en cas de trobades amb óssos, a més d'una major regulació de les condicions de les batudes. Fets com el de la setmana passada no hauria de fer-nos perdre de vista que l'ós bru és una espècie en perill d'extinció que ha estat declarada de protecció prioritària per la Unió Europea i que tots els governs europeus tenen el deure de vetllar per la seva conservació així com la protecció dels indrets on viu.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat