La Universitat Catalana d'Estiu ha tancat la 43a edició amb l'entrega dels Premis Canigó 2011, que reconeixen la tasca d'entitats i persones en l'àmbit de la llengua i la cultura catalanes, tant des de la societat civil com des de la política. Enguany, l'UCE reconeix els 50 anys de treball de redreçament del país d'Òmnium Cultural i la trajectòria de l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol.
Prada ·
L'expresident de la Generalitat Jordi Pujol ha advertit que les relacions Catalunya-Espanya no van pel bon camí. Ha augurat un xoc de trens "ens els dos, tres, màxim quatre anys propers", perquè de no ser així, "cauríem en una situació d'involució molt greu en tot, des de la política o la llengua, passant per l'economia, el benestar i la cohesió social. Per tant, cal que passi alguna cosa, ni que sigui en forma de xoc de trens, en els anys immediats".
Pujol havia preparat un discurs fa tres dies, i l'ha hagut de modificar en conèixer que el PSOE i el PP han pactat una reforma de la Constitució per limitar el sostre de despesa de les autonomies. "Ja ha passat una cosa, no provocada per Catalunya, que és que el PSOE i el PP volen limitar la capacitat operativa de les autonomies, fruit de l'aliança de les autonomies governades per aquests partits. És una autonomia fictícia, i quan aquests dos partits es posen d'acord, sabem que Catalunya és perjudicada", ha argumentat l'experesident. Jordi Pujol vaticina que el xoc de trens ha començat amb la proposta de modificació constitucional, però demana que no es parli "alegrament" d'aquest xoc Catalunya-Espanya, i menys encara "provocar-lo".
Per la seva banda, la presidenta d'Òmnium, Muriel Casals, ha remarcat en el seu discurs en l'acte d'entrega dels premis que "Catalunya viu un moment en què l'horitzó del país torna a estar especialment obert, i si bé la societat civil pot empènyer, la resposta, el camí a seguir, el marcaran bàsicament els nostres polítics". En aquest sentit, l'entitat ha ofert als dirigents polítics "la capacitat de mobilització social", però ha advertit que Òmnium estarà amatent a l'acció política del govern, que denunciarà si atempta contra els interessos de Catalunya".
Casals ha denunciat que "els catalans rebem atacs des d'institucions espanyoles en el terreny de la llengua i l'economia. Una situació molt greu que ens ha de fer pensar en quina és la nostra actitud, perquè per assegurar el futur de la cultura i la llengua ens cal salvar el país, i això passa també per l'economia". La presidenta de l'entitat ha remarcat que "no podem seguir perdent cada any uns recursos que ens hem guanyat i seguir pagant a canvi que ens deixin tranquils".