Reproduïm d'Izaronews ·
El president de l'EBB del PNB, Iñigo Urkullu, no ha revelat quin serà el futur del lehendakari en funcions, Juan José Ibarretxe, malgrat ser conscient del "morbo" que genera, i ha afirmat que el seu partit respectarà la decisió que adopti el propi Ibarretxe sobre liderar o no l'oposició a l'Executiu de Patxi López a la Càmera autonòmica.
Entrevistat a Ràdio Euskadi, Urkullu ha reconegut que, en aquests moments, la formació jeltzale està "superant la mala notícia que suposa" que li hagin arrabassat el Govern i el conjunt del PNB ha d'assumir "aquesta nova etapa" de passar a l'oposició, "a la qual s'ha vist desplaçat per una drecera que ha buscat el PSE-EE". ?El seu partit, ha dit, "farà política d'una manera pròpia, des de la que és la seva vocació de Govern, de partit institucional".
Qui té ara "la responsabilitat davant de la ciutadania és el PSE-EE, que ha buscat un Govern feble, en solitari, només pel revengisme i la revenja amb el PNB". "Haurà de demostrar el PSE-EE si és capaç de fer Govern amb aquesta relació preferent amb el PP del País Basc i si són compatibles els programes electorals amb què es presentava el PSE-EE amb què es presentava el PP al País Basc", ha apuntat.
Després de subratllar que el PNB "ja està confeccionant els equips de treball ", ha mostrat la seva preocupació "per la imatge que es pugui estar transmetent també d'aquesta manera de fer política per part del PP i del PSE en la ciutadania, creant una desafecció envers la política."
?Iñigo Urkullu ha acusat, a més, ETA d'"haver contribuït a desallotjar al nacionalisme de les institucions basques i del Govern basc". "L'esquerra, autodenominada abertzale, ha contribuït que el lehendakari Ibarretxe no sigui lehendakari perquè amb una decisió factible que tenien de presentar candidatures netes per a la seva participació en les eleccions autonòmiques, no ho van fer així", va afegir.
En aquest sentit, s'ha referit al comunicat d'ETA fet públic el dia de l'Aberri Eguna, "en el qual també ETA s'apropia novament dels milers de vots nuls que es van donar en les eleccions de l'1 de març". "A més, es considera la pròpia organització terrorista ETA com un agent polític, novament, que condiciona la vida política, no sé si de la resta, però sí del que és l'entramat del MANB o del que es ve a denominar l'esquerra autodenominada abertzale oficial", ha afegit.
?Sobre el fet que no fes cap referència en el seu discurs d'Aberri Eguna sobre les amenaces de la banda al pròxim Govern de Patxi López, Urkullu ha recordat que aquest "també té uns quants paràgrafs de menció al PNB". "I jo he dit en comunicats anteriors que no entro en la interpretació del victimisme que pugui provocar una lectura o una interpretació d'un comunicat, qualsevol que fos el comunicat d'ETA", ha assenyalat.
Respecte al comunicat d'ETA en "vigílies" als comicis bascos, "abonava la tesi del 'com pitjor, millor' ". "Jo vaig dir en l'últim míting de tancament de la campanya electoral que 'el com pitjor, millor' podia tenir una interpretació que, efectivament, desallotjat el nacionalisme del Govern de les institucions per la provocació de l'absència d'una candidatura d'aquesta esquerra autodenominada abertzale oficial, la suma del PP i el PSE podria assolir la majoria absoluta i, en aquesta tesi, hi hauria un partit, que no és el PNB, en el Govern de les institucions basques, del Govern basc", ha afegit.
Segons el seu parer, "això suposaria que hi hauria un interlocutor a nivell d'Estat, que és el que sempre ha desitjat l'organització terrorista ETA, que és el partit que governa a Espanya, el PSOE, en aquest cas, també al Govern basc".