Barcelona ·
El darrer baròmetre del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) reflecteix el creixement de partidaris de la independència que s'està constatant en els darrers temps. Fins a un 24,3% (quasi 3 punts més que en l'anterior onada) dels enquestats aposten perquè Catalunya esdevingui un estat propi, el màxim històric que s'ha assolit fins ara en aquesta enquesta. Cal tenir en compte, però, que a diferència d'altres sondejos com els publicats per La Vanguardia o El Periódico, el del CEO no marca la disjuntiva independència sí o no, i també permet optar per altres opcions intermèdies. En aquest sentit, mentre que cauen els partidaris de l'autonomia, un 33'3% dels enquestats aposta per un estat federal, és a dir, que el 57'6% dels catalans voldrien un salt qualitatiu pel que fa a la situació nacional de Catalunya.
El baròmetre ha estat realitzat en un moment d'agitació màxima de l'independentisme, des del 28 de juny, data de la sentència del TC sobre l'Estatut fins al 8 de juliol, dos dies abans de la històrica manifestació de resposta. La tendència que marca l'enquesta, doncs, és clara: la centralitat política va apropant-se cada vegada més a l'independentisme.
Preocupacions
D'altra banda, les relacions entre Catalunya i Espanya són, pels enquestats, el quart problema més important que afecta al país. Tot i la greu crisi econòmica existent, l'encaix o no de Catalunya sí que és un afer que preocupi i interessi als catalans, a diferència del que proclamen certs partits i mitjans. En aquest sentit, un 20'8% de catalans consideraria que aquest és un dels principals problemes del país, mentre que fa tan sols quatre mesos era del 14%. En els tres primers llocs hi ha, segons el CEO, l'atur, la situació econòmica i la insatisfacció política.