Barcelona ·
Josep Cruanyes, David Vinyals, Josep Lluís Rodriguez, Carme Sansa i August Gil Matamala seran els encarregats de vetllar per garantir la legalitat de les 153 consultes independentistes que se celebraran el proper 13 de desembre. Els cinc professionals formaran part de la Comissió Electoral Nacional de la Coordinadora per la Consulta sobre la Independència, i han explicat aquest divendres quins mecanismes s'utilitzaran al llarg de la jornada als 153 municipis on es faran els referèndums.
La comissió utilitzarà un sistema informàtic que validarà els resultats a les meses i permetrà el recompte a tots els municipis i, a més, hi haurà la possibilitat d'exercir el vot anticipat. Vinyals ha explicat que s'ha creat un sistema informàtic comú a totes les consultes per tal de centralitzar les dades de participació i els resultats, així com per garantir que cap persona podrà votar dues vegades. Els membres de la comissió també han explicat que cadascun dels municipis té una comissió electoral integrada per membres que no formen part de la Comissió promotora local.
Pel que fa a les dades estrictes de la Consulta, Josep Lluís Rodriguez ha recordat que finalment 153 municipis votaran sobre la independència el dia 13 de desembre, la qual cosa inclou un cens d'unes 630.000 persones aproximadament. Tindran dret a vot, ha explicat, aquelles persones majors de 16 anys que demostrin que estan empadronades al municipi. Si es compleix aquesta condició, podran exercir el dret a vot també els residents europeus i els no comunitaris. L'horari de votació serà de les nou del matí a les vuit de la tarda.
Per acabar, Cruanyes ha volgut recordar que les consultes representen una activitat legal i legítima i que, en aquest sentit, qualsevol entitat local pot demanar al seu Ajuntament l'ús d'un espai municipal amb les mateixes condicions que altres entitats i esdeveniments. Si això no es complís, els consistoris estarien "atacant directament la llibertat d'expressió" d'un col·lectiu de ciutadans.