Barcelona ·
La por a una possible impugnació de l'Estat central ha portat molts ajuntaments catalans a negar la cessió de locals municipals per a la realització de les consultes per la independència. Aquest, però, no és el cas de Sant Pere de Torelló, a la comarca d'Osona. El precedent d'Arenys de Munt ha infundit la por entre els consistoris
i, per ara, el municipi d'Osona és l'únic que s'ha atrevit a deixar espais municipals a les entitats organitzadores per a la votació del proper 13 de desembre.
Aquesta setmana l'Ajuntament de Sant Pere de Torelló ha comunicat, a través d'un decret, que posa a disposició d'entitats i partits polítics que ho sol·licitin "els equipaments i instal·lacions locals de titularitat municipal per realitzar qualsevol tipus d'activitat relacionada amb la consulta". Emparats en la mateixa Constitució espanyola, l'Ajuntament de Sant Pere de Torelló ha dit que els articles de la Carta Magna respecten, preserven i reconeixen com a drets fonamentals "la llibertat d'expressió, la llibertat ideològica, de reunió, de participació en els afers públics i de petició individual o col·lectiva".
Augmenta la coordinació
Per la seva banda, l'esperit de l'alta participació d'Arenys de Munt s'ha estès arreu del mapa català i la coordinació entre els diferents municipis que convoquen la consulta -161 poblacions han decidit celebrar el referèndum- és cada cop més ferma. En aquest sentit, aquest cap de setmana s'ha realitzat la trobada de les comarques de la Catalunya Central al municipi de Sallent, que ha comptat amb la representació de divuit poblacions del Bages, Berguedà i Solsonès, i ha acordat assumir l'organització d'aquesta part del territori. La reunió també ha servit per remarcar els impediments que sovint interposen els ajuntaments i l'Estat central, i per deixar clar que la coordinació "és necessària per a tenir un discurs, estratègies i mètodes de comunicació unitaris".
Amb tot, els fruits d'aquesta coordinació ja s'han començat a veure en municipis com Sant Cugat del Vallès. Els votants d'aquesta població ja han pogut emetre la seva opinió de manera avançada aquest passat 23 de novembre al Bar Terra Dolça de la vila, que va acollir l'acte de votació anticipada. Altres municipis com Vilanova i la Geltrú, el Masnou o Vilassar de Mar iniciaran aquesta setmana la campanya per a votar abans del 13 de desembre.