
"En els darrers vint anys, els anys que fa que es va inaugurar la línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla, no s'ha invertit [a Catalunya] en una línia de mercaderies per apropar-les al seu mercat principal, l'europeu".
Elisenda Paluzie, professora de teoria econòmica de la UB, ha alertat a un article que l'atur a Catalunya "és considerablement més elevat" que el de la zona euro i "només se situà per sota del de la zona euro en el període 2005-2007".
"El mercat laboral s'ajusta davant el canvi de cicle via quantitats, i la dualitat del mercat de treball entre contractes temporals i indefinits afavoreix aquest fenomen" ha recordat Paluzie a l'article Economia catalana: fets. L'autora de l'article ha informat també que en aquest actual context un dels pocs sectors de l'economia catalana que mostren dinamisme és l'exterior, i que l'augment de les exportacions, "que el 2012 van representar el 26,17% de les exportacions totals de l'Estat, ha convertit Catalunya en una economia molt oberta".
"Ara bé, les empreses catalanes han afrontat aquesta internacionalització amb un estat que no ha prioritzat aquelles inversions complementàries a la seva indústria exportadora" ha lamentat. "En els darrers vint anys --ha continuat explicant--, els anys que fa que es va inaugurar la línia d'alta velocitat Madrid-Sevilla, no s'ha invertit en una línia de mercaderies per apropar-les al seu mercat principal, l'europeu, ni està previst ni pressupostat que es faci en el futur immediat".
"La frase adequada als fets és que Catalunya sortirà de la crisi malgrat Espanya, i en sortirà més ràpid i més enfortida com més aviat deixi enrere el llast d'un govern, l'espanyol, que actua sistemàticament contra els seus interessos" ha conclòs.