En aquest article, publicat al diari Ara, Toni Soler opina que "els únics que realment han fet el possible per fer un referèndum han estat els independentistes. Em temo que, per a d'altres, la consulta és un placebo amb el qual esperen que estiguem entretinguts un parell de dècades més".
Creu que CDC té un problema de credibilitat i retreu als dirigents de CDC que es contradiguin: "Mentre el president Puigdemont promet la independència exprés, mig partit diu en privat que això no és possible, i el conseller Rull fins i tot demana que el seu partit aculli "també els que votarien no " en un referèndum".
Reclama als partits el dret a saber "quin ús es farà del nostre vot des del mateix moment en què l'exercim", tant per a qüestions com el dret a l'avortament, com per "un afer tan important com és l'estatus polític de Catalunya i la seva relació amb Espanya". I afegeix que "Refugiar-se en el dret a decidir, en aquest cas, és una argúcia".
Insisteix en què "tenim el dret a saber exactament què votem. Volem saber si el nostre vot servirà per fer la independència o per evitar-la". Diu que "esclar que volem el referèndum", però que "tornant a posar l'èmfasi en el dret a decidir, donem per bo el relat dels comuns, ICV i Podem, que reivindiquen la consulta com si en aquest país no hagués passat res en els últims tres anys; com si no haguéssim demanat el referèndum legal, com si l'Estat no l'hagués prohibit, com si no hi hagués imputats pel "procés participatiu" del 9-N". I conclou que "reivindicar el referèndum en ple 2016 és un formidable exercici d'amnèsia" i que "els únics que realment han fet el possible per fer un referèndum han estat els independentistes". Creu que, per a alguns, la consulta "només és un placebo per tenir-nos entretinguts un parell de dècades més".