Barcelona ·
Jaume Badia, analista polític i un dels homes propers a Pasqual Maragall, ha indicat a un article a Públic que el PSC encara no ha encaminat de manera correcta la seva proposta política: "El PSC ha d'articular l'alternativa d'Estat des de Catalunya i forçar el PSOE a assumir-la". Badia ha assegurat que els socialistes catalans "han de parlar clar com a força alternativa a CiU" perquè si no ho fan, el partit dels socialistes "no només anirà coix" sinó que "perdrà totes les opcions de tornar a governar a Catalunya".
L'autor de l'article Pujol, el PSC i la independència ha instat els membres del PSC a adaptar-se a aquests canvis d'estratègia degut al canvi d'estratègia que ha fet CiU al capdavant de la Generalitat: "Les paraules de l'expresident Pujol sobre les relacions Catalunya-Espanya, apuntant a un poc menys que irreversible punt de no retorn [...] són vistes [...] probablement [...] com una oportuna expressió de suport a l'estratègia del President Mas": "L'objectiu és tan sols crear les condicions per abordar la negociació amb el Govern central [...] des d'una posició de més fortalesa".
L'autor de l'article ha sentenciat que la veritable raó de ser de les declaracions de Pujol és "fer la seva aportació a una posada al dia del vell peix al cove que ara tragina Artur Mas", una situació que contrasta "de manera preocupant", segons Badia, amb "l'excessiva contenció [...] dels socialistes catalans": "El clima que alimenta CiU pretén [...] enfortir la seva hegemonia a Catalunya. I ho farà sens dubte si no hi ha una alternativa contrastada capaç de combatre la interpretació del no hi ha res a fer".
Per aquest motiu, Badia ha conclòs que es podria aventurar que la campanya del 2014 "serà al voltant de l'autodeterminació", per la qual cosa ara és "vital" que el PSC es "carregui de raons i arguments" per tal de defensar la seva propota federal: "Els socialistes catalans han de parlar clar [...] com a força alternativa a CiU [...]. Però nacionalment també".