Barcelona · Jordi Porta fa balanç, en una entrevista publicada a la revista d'Òmnium Cultural, dels vuit anys al capdavant de l'entitat. Porta parla del posicionament d'Òmnium en temes polítics, com ara l'Estatut de Catalunya, i recorda
que "quan van començar les retallades, la nostra posició va ser molt difícil. Es van rebre pressions en totes les direccions, per fer campanya en favor del sí i del no. En aquell moment vam optar per fer una consulta interna i fer públics els resultats". Creu que "hi ha límits que Òmnium no pot traspassar si vol mantenir la seva unitat, la seva pluralitat i la seva independència". Assegura que "Òmnium no s'ha de definir com una entitat independentista, però sí que ha de defensar el dret a l'autodeterminació", perquè "és un dret democràtic i un valor cultural". Afirma que "hem de defensar el dret a preguntar quina relació vol tenir Catalunya amb la resta de pobles del món, però la resposta ja és una altra qüestió". En aquest sentit, subratlla que "com a entitat ens toca treballar perquè es convoqui un referèndum d'autodeterminació i treballar en l'àmbit social perquè si arriba mai el moment, el sí sigui majoritari".
Porta explica que un cop es faci pública la sentència del TC sobre l'Estatut, Òmnium convocarà una manifestació, "perquè considerem que s'ha de respectar la voluntat democràtica del poble català expressada en referèndum". Explica que la manifestació no serà per defensar aquest Estatut, sinó "per defensar que quan el poble de Catalunya manifesta la seva opinió mitjançant un referèndum, ningú la pot esmenar. Serà el mateix que haurem de defensar si algun dia es fa un referèndum per l'autodeterminació". Porta creu que el TC és "un tribunal molt desacreditat, víctima dels tripijocs partidistes, i el que ha de quedar clar és que si el poble de Catalunya aprova una cosa per referèndum, ningú no ho pot modificar".
D'altra banda, Porta explica que ara l'entitat "té una major implantació social, ha crescut molt en nombre de socis, ja superem la barrera dels 20.000. També ha crescut territorialment", i destaca que hi ha hagut "una notable entrada de gent jove i la mitjana d'edat del soci ha baixat". Actualment, "un 60% d'integrants de la junta directiva tenen menys de 40 anys, cosa que demostra la profunditat del canvi que hi ha hagut a Òmnium", però destaca que això "ho fem compatible amb el fet que els jubilats continuen tenint un paper molt important, perquè una de les complexitats que té l'entitat és que és intergeneracional".
Porta assegura que una de les complexitats de l'entitat és la seva composició ideològica interna, ja que "hi ha gent amb sensibilitats partidistes diferents. Sempre hi ha qui es queixa que ens quedem curts i, en canvi, d'altres es queixen que tirem massa llarg. Però també és una de les gràcies d'Òmnium, el seu pluralisme intern". Finalment, també parla de la situació de la nostra llengua. Afirma que "no es pot deixar en mans del mercat el futur del català. Hi ha qui només és liberal amb la llengua. I només amb la nostra". També assegura que "si no podem aconseguir un marc legal que garanteixi el futur del català, només ens queda l'estat per fer-ho".