Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Divendres, 11 de de novembre del 2011 | 16:03
Crònica · Euskal Herria

ETA entra en campanya

Tres setmanes després de l'anunci de cessament definitiu de l'activitat armada i nou dies abans de la cita amb les urnes, ETA es torna a fer present quan la campanya electoral arriba al seu equador. La nova irrupció, ara en forma d'entrevista al diari Gara, busca reforçar a la coalició independentista Amaiur.

Portada del diari Gara, amb l'entrevista a ETA

Bilbo · El principal titular que han reproduït els altres mitjans és la disposició d'ETA a parlar del desarmament amb els governs de París i Madrid, però hi ha altres qüestions de l'entrevista que han passat més desapercebudes i que són importants perquè donen pistes sobre el futur immediat.

L'independentisme basc, una força en augment
: "L'esquerra abertzale no ha variat els seus objectius polítics, no ha deixat de lluitar. Al contrari, s'han incrementat el suport i les opcions per aconseguir aquests objectius, i també ha crescut la credibilitat del camí proposat. L'independentisme s'ha estructurat amb fermesa i s'ha proveït de nous recursos. Avui podem dir amb orgull que existeix una forta cohesió interna en l'esquerra abertzale, a diferència del que succeeix en moltes altres forces."

No hi ha excuses
: "Els governs de Madrid i París no han donat la talla. Com es pot plantejar que no s'ha de fer res quan la societat basca i importants agents internacionals els estan interpel·lant directament? El Govern de Vitòria també ha anat despistat, lluny de la realitat basca. A Euskal Herria alguns han posat com excusa l'activitat armada d'ETA. Això s'ha acabat. I ara què? Què farà (el sindicat) ELA? Què farà el PNB a favor d'Euskal Herria? Què es farà per aconseguir el dret a decidir? Què faran el PSOE, el PP i UPN davant les demandes de la majoria de la societat basca?".

La societat basca, la protagonista: "El procés no es desenvoluparà només en la mesa negociadora. La reivindicació i la pressió popular tenen una funció decisiva. El poble ha d'alimentar el procés per portar-lo fins el final. És previsible que l'Estat espanyol, conscient de la seva feblesa estratègica, tracti per tots els mitjans d'entorpir el procés polític. L'Estat no serà un interlocutor fiable; no ho ha sigut mai, però ara encara menys. És possible, doncs, que el procés es bloquegi. I s'haurà de respondre amb iniciatives unilaterals, amb reivindicacions sobiranistes unilaterals."

La lluita per la independència, un llarg camí
: "Pel que fa a les fases, preveiem un procés llarg i esglaonat mentre es creen les condicions necessàries per donar el salt cap a la independència. La primera batalla principal se centrarà en aconseguir el reconeixement d'Euskal Herria i del dret a decidir. Posteriorment, es pot preveure l'inici d'una fase de transició entre el reconeixement del dret d'autodeterminació i la seva aplicació. Per aquesta fase de transició, l'esquerra abertzale haurà de plantejar la seva proposta tàctica per aconseguir la unitat territorial i fer-se amb nous recursos per aprofundir en la construcció nacional. No es pot saber quant s'allargarà aquesta fase; dependrà de les condicions que siguem capaços de crear i del nivell d'adhesió que obtingui el projecte independentista."

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat