La formació de governs multipartits és una de les gràcies del sistema democràtic. Al Principat ja s'ha pogut comprovar que els governs que no són monolítics, moltes vegades, creen tensions públiques que, probablement, són l'essència mateixa de la democràcia, però que, sens dubte, atrauen l'atenció mediàtica i resulten inquietants.
Sobretot per a una població que majoritàriament ha estat educada en un règim autocràtic.
Aquesta alegria democràtica que són les discrepàncies polítiques, quan sorgeixen entre forces que estan compartint govern, moltes vegades són percebudes com a negatives i titllades de "soroll" o d'altres qualificatius igualment perniciosos. Entre els que es varen aplicar a qualque etapa concreta del tripartit del Principat n'hi va haver un d'especialment gràfic: el Dragon Khan.
Ara hem descobert una versió més estripada, més agosarada i de més alt risc. Una versió balear de les pujades i baixades constants. Els desafiaments constants entre les tres principals forces que donen suport als governs de les principals institucions de les Balears i la peculiar situació interna que viu el partit que més inestabilitat està aportant a la situació política, Unió Mallorquina, fa que cada dia hi hagi una nova sotragada en l'actualitat política.
Les darreres setmanes, la qüestió que ha fet trontollar més l'inestable estabilitat del Govern illenc ha estat una esmena a l'anomenat Decret Nadal presentada per un diputat d'UM, no pactada prèviament, que permetria la construcció d'un camp de golf al municipi mallorquí de Campos. Cap dels altres socis de Govern pot acceptar la construcció d'aquest camp de golf.
Però si la presentació de l'esmena ha resultat una nova fricció entre els socis de govern, més impacte ha tengut encara en la precària estabilitat interna d'UM. El debat intern ha representat un autèntic terratrèmol dins el partit nacionalista i ha servit per alinear els militants en dos blocs, el liderat pel president del partit, Miquel Nadal, i l'encapçalat per l'actual conseller de Medi Ambient, Miquel Àngel Grimalt.
Ningú s'atreveix a pronosticar amb rotunditat com acabarà aquesta nova tempesta, però sens dubte és un nou factor de desgast de la malmesa confiança de la ciutadania en els polítics.