Barcelona · ACN ·
Aquesta mitjanit ha començat la campanya electoral per a les properes eleccions europees, marcades pel gran desinterès que generen entre la població. Els caps de llista dels partits catalans parlamentaris han donat el tret de sortida prioritzant la confrontació dreta-esquerra, com ICV i PSC, o bé donant més importància a l'eix nacional, com CiU i Esquerra.
Oriol Junqueras ha apel·lat, a l'acte d'inici de campanya, a la "sensibilitat democràtica" i a la "consciència" d'Europa davant el "menyspreu" de l'estat espanyol cap a Catalunya. "Europa és un àmbit adequat per denunciar aquest tipus de perjudicis que causa l'Estat espanyol en contra dels nostres interessos", ha explicat el candidat d'Esquerra. Junqueras també ha llençat la seva primera proposta electoral per tal d'aconseguir l'oficialitat del català a les institucions europees. El candidat d'ERC ha plantejat a les "formacions catalanistes", a "tota la societat civil" i "a tot el país, de Fraga a Maó, a l'Alguer, i de Salses a Guardamar", que donin suport a una Iniciativa Ciutadana Europea, que ve a ser com una ILP però a nivell europeu, per l'oficialitat del català a Europa.
Ramon Tremosa, per la seva banda, ha demanat el vot massiu de tots els catalanistes "preocupats per la defensa dels interessos catalans a Europa" perquè aquesta cambra és l'"única" institució europea des d'on els catalans poden defensar els interessos locals fent-los "compatibles" amb la construcció europea. El candidat convergent ha lamentat que el president de la Generalitat, José Montilla, pensi que al Parlament Europeu no s'hi va a defensar Catalunya perquè al seu parer Europa es construeix a partir de la defensa dels interessos locals. Si els socialistes fossin de la mateixa opinió, ha afegit, "el PSC hauria de defensar a Brusel·les el que no defensa a Madrid".
La candidata del PSC, Maria Badia, ha avisat que els socialistes "no poden permetre que els qui van portar a la crisi continuïn manant". Badia, en sintonia amb el seu cartell electoral, contraposant-se sempre a la dreta encapçalada pel PP, ha manifestat que "la dreta quan no fa broma ens fica en una guerra il·legal". La candidata dels socialistes ha dit que només hi ha 15 dies per explicar a la gent que s'ha d'anar a votar. "El 7 de juny ens juguem seguir amb els 'berlusconis', amb els 'vidals-quadras' i aquesta gent que ens ha creat la situació de crisi que estem patint", ha afirmat.
Finalment, Raül Romeva, que repeteix com a cap de llista per ICV-EuiA, ha apostat per intentar trencar el binomi PP-PSOE advertint davant "la inutilitat del vot útil". En aquest sentit, el candidat ha recordat que un 80% de les decisions preses pel Parlament Europeu han estat acordades conjuntament pels populars i els socialistes. La conclusió per Romeva, doncs, és que els dos partits són "dues cares d'una mateixa moneda". El candidat ha assegurat que cal un "canvi de polítiques" per construir una Europa "completament diferent".