Els diputats socialistes Joaquim Nadal i Marina Geli han decidit analitzar la relació entre el PSC i el PSOE a diversos articles en els quals Nadal indica que "el model Ros-Bustos podria donar més joc, més autonomia i millor resultat pel que fa la defensa dels interessos de Catalunya".
Barcelona ·
Segons afirma Nadal, "ha de quedar clar, evidentment, que estem parlant d'un principi de coordinació i reciprocitat que ha d'obligar amb igualtat l'executiva nacional del PSC, el grup parlamentari al Parlament de Catalunya i els grups de diputats i senadors del PSC a les Corts generals, sobre la base d'una unitat d'acció des del reconeixement mutu que ens és imprescindible".
Nadal: "Una bona redefinició acordada de les relacions entre el PSC i el PSOE ha d'estalviar futurs entrebancs"
Nadal assegura que "el camí està marcat i les solucions estan definides, i em sembla que buscant el pragmatisme de les coses pràctiques, una bona redefinició acordada de les relacions entre el PSC i el PSOE ha d'estalviar futurs entrebancs i ha d'incorporar, més i més cada dia, els socialistes espanyols a la causa del federalisme i al reconeixement de la permanent aportació dels socialistes catalans al catalanisme polític".
Nadal creu que les posicions dels defensors del grup propi "té la lògica i la contundència de les solucions tancades, de la formalització material de la independència dels dos partits", però té algun inconvenient "que es va evidenciar tant en els moments en què el PSC va tenir grup propi i no podia votar diferent com en els anys que no ha disposat d'aquest grup".
Geli: Espanya ha de permetre sobretot l'autogovern a Catalunya com a regió europea"
Per la seva banda, la diputada del PSC, Marina Geli, creu que "Espanya ha de resoldre l'encaix de Catalunya –i també d'Euskadi– mitjançant el federalisme asimètric, que ha de permetre l'evolució del pacte fiscal vigent i recuperar la confiança mútua". Però creu que "Espanya ha de permetre sobretot l'autogovern a Catalunya com a regió europea (Pirineu-Mediterrani), motor en coneixement i en desenvolupament econòmic i social".
Geli afirma, en un article a El Punt-Avui, que "la transició nacional només té sentit si inverteix en la transició social, per superar la crisi enfortits, socialment i culturalment. Superar el debat Catalunya-Espanya a través d'Europa". Geli creu que "el federalisme és la via de la llibertat i la unió partint de projectes compartits i aporta més valor que la independència i els nacionalismes".