Les relacions entre Catalunya i Espanya estan arribant a un punt insostenible. Els atacs reiterats a la llengua i cultura catalanes, l'espoli fiscal i el tracte injust i, en algun cas, fins i tot vexatori que rebem els catalans per part de l'Estat espanyol han aconseguit el que fa tan sols uns anys semblava impossible, i és que un gruix considerable de població es plantegi la independència com una opció viable.
Però la majoria dels partits polítics que es presenten a les properes eleccions municipals encara no han assumit la independència dins dels seus programes electorals. Convergència, tot i que en aquest sentit ha fet un pas molt important, encara no inclou la independència com a única opció per sortir de la crisi i acabar amb l'espoli fiscal. El Govern que presideix Artur Mas, malgrat el suport electoral que va tenir, encara no ha plantat cara a Espanya per reclamar la fi de l'espoli i es baralla pels 1450 milions del fons de compensació que tampoc no aconseguirà.
El socialistes estan tocats, la votació de la setmana passada els va clavar el cop de gràcia. A aquestes alçades, votar en contra de Catalunya per defensar els interessos del seu partit significa posar-se en contra del sentir de la majoria de la societat catalana, que cada cop se sent més allunyada del que representa el PSOE. Els socialistes catalans, si volen recuperar territori a Catalunya, hauran de deixar enrere l'adolescència i arribar a la majoria d'edat allunyant-se del socialisme espanyol.
Esquerra, malgrat l'esforç que ha fet en favor de la unitat en tot el territori i la generositat que ha mostrat, a Barcelona, cedint dos llocs al minso partit de Laporta, alguns diuen que el seu moment ja ha passat, no sembla despertar gaire entusiasme, tot i que Portabella ha promès que farà un referèndum per la independència, però un referèndum d'aquestes característiques no es pot organitzar des d'un ajuntament, per més que sigui el de la capital de Catalunya.
El vot sobiranista es dispersarà altre cop, entre les diverses opcions independentistes més encara que en les eleccions al Parlament perquè hi ha més on triar. I malgrat que la societat catalana és, ara, més independentista que fa 4 anys els regidors independentistes electes seran menys que els que hi havia el 2007. És la mateixa situació que es va produir en les eleccions al Parlament, però s'ha de corregir perquè necessitem regidors i diputats que treballin per la independència.