Indica publicitat
Dimecres, 8 de de juny del 2022
CASTELLANO  |  ENGLISH  |  GALEGO  |  FRANÇAIS
tribuna.cat en format PDF
Cerca
Dimarts, 29 de de juny del 2010 | 14:42
Crònica · Economia

La disposició addicional tercera i els accidents ferroviaris

El lamentable accident de la nit de Sant Joan a l'estació de Renfe de Castelldefels Platja ha tornat a posar a primera línia d'actualitat un dèficit d'inversions històric a Catalunya, el mateix, per cert, que hi havia quan l'1 de gener del 2010 la Generalitat va assumir el regal enverinat del traspàs de la gestió però no de la infraestructura de ferrocarrils espanyols.

Les xifres de l'abandonament són prou clares: el 38% dels trens més obsolets de Renfe circulen per vies catalanes, mentre que només un 9% ho fan per Madrid. D'acord amb els Plans de Rodalies del Ministeri de Foment pel 2008-2015, la inversió a Barcelona serà de 4.000 milions d'euros i a Madrid de 5.000 milions, tot i que la capital catalana compta amb 87 Km més de rodalies que Madrid. Que els joves que van perdre la vida en l'accident van cometre una greu imprudència és obvi, però també ho és que la xarxa de Renfe a Catalunya és una calamitat. Una estació reformada a finals d'any tenia una escassa il·luminació i una senyalització més que discreta sobre el camí a seguir per sortir de l'estació pel pas subterrani.

Abans que succeís aquest accident, la situació de precarietat era la mateixa, però l'embargament de l'Estatut per part d'un tribunal PSOE-PP, obsessionat a rebentar una inofensiva definició de Catalunya com a nació i una importantíssima política lingüística, entre d'altres aspectes, ha aconseguit una cosa molt important per a l'executiu espanyol, arraconar el debat sobre el dèficit crònic d'inversions a Catalunya per part de l'Estat en matèria d'infraestructures.

Les dades fetes públiques recentment certifiquen que, mentre ha durat el procés estatutari, i així serà fins que el TC ho dictamini, el país va perdent euros a cada bugada. En el període 2007-2010, el deute net de l'Estat en matèria d'infraestructures suma ja 1.400 milions d'euros, la suma dels diners no liquidats en els pressupostos del 2007 i el 2008 i dels que es van pressupostar però no es van assignar a cap projecte concret en els del 2009 i el 2010. I aquest any les retallades pressupostàries portaran més sorpreses a Catalunya: dels 3.260 que el ministeri de Foment hauria de retallar en el global de l'Estat, Catalunya en perdrà com a mínim 600, d'acord amb la disposició addicional tercera de l'Estatut.

Potser amb els milions que perdem diàriament, l'estació de Renfe de Castelldefels i moltes altres disposarien d'una seguretat més adient. Sigui com sigui, la Generalitat no pot ser declarada l'única culpable del desgavell històric de Renfe. s Madrid qui ha d'assumir les responsabilitats.

Versió PDF Imprimeix
Col·labora amb Tribuna.cat
Si vols fer una aportació econòmica, emplena les següents dades, escull la quantitat econòmica que vols aportar i el mètode de pagament que prefereixis. Estem molt agraïts per la teva col·laboració.
COL·LABORA-HI
Indica publicitat